عَنْ طَاوُسٍ أَنَّهُ قَالَ: أَدْرَكْتُ نَاسًا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُونَ كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ، قَالَ: وَسَمِعْتُ عَبْدَ اللهِ بْنَ عُمَرَ رضي الله عنهما يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ، حَتَّى الْعَجْزِ وَالْكَيْسِ، أَوِ الْكَيْسِ وَالْعَجْزِ».

[صحيح] - [رواه مسلم]
المزيــد ...

از طاووس روایت است که گفت: برخی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم را دیدم که می گفتند همه چیز به تقدیر است، فرمود: و از عبدالله بن عمر رضی الله عنهما شنیدم که می گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
«همه چیز به تقدیر است، حتی عجز و نشاط، و یا نشاط و عجز».

صحیح - مسلم روایت کرده

توضیح

پیامبر صلی الله علیه وسلم بیان نمود که هر چیز بر اساس تقدیر است؛ حتی عجز، که عبارت است از: ترک کاری که باید انجام شود و به تأخیر انداختن آن از وقتش، در امور دنیا و آخرت. حتی کیس که عبارت است از: نشاط و هوشمندی در امور دنیا و آخرت. و الله عزوجل عجز و نشاط و همه چیز را مقدر کرده است، هیچ چیز در وجود به وقوع نمی پیوندد مگر اینکه علم و اراده الله متعال بر آن مقدم است.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی بنگالی چینایی فارسی هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا مالایالام تلگو سواحیلی تامیلی برمه ای تايلندی پشتو آسامی آلبانی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. بیان نمودن عقیدۀ صحابه رضوان الله علیهم در پیوند به قدر.
  2. همه چیز بر اساس تقدیر الله متعال رخ می دهد حتی عجز و نشاط.
  3. اثبات نمودن و احتیاط صحابه رضوان الله علیهم در نقل حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم.
  4. ایمان به همه تقدیر خیر و شر آن.