عَنْ ‌أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَمِّهِ: «قُلْ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، أَشْهَدُ لَكَ بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ»، قَالَ: لَوْلَا أَنْ تُعَيِّرَنِي قُرَيْشٌ، يَقُولُونَ: إِنَّمَا حَمَلَهُ عَلَى ذَلِكَ الْجَزَعُ لَأَقْرَرْتُ بِهَا عَيْنَكَ. فَأَنْزَلَ اللهُ: {إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ } [القصص: 56].

[صحيح] - [رواه مسلم]
المزيــد ...

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که فرمود:
رسول الله صلی الله علیه وسلم به عمویش فرمود: «بگو: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، أَشْهَدُ لَكَ بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ»، معبودی جز الله نیست، تا این که روز قیامت بر تو گواهی دهم، گفت: اگر قریش مرا سرزنش نمی کردند، می گویند: وی از روی خوف و ترس این کار را انجام داد، و به زبان آوردن این خواستت چشم تو را به آن شاد می کردم، پس الله متعال این آیت را نازل نمود: {إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ }، (ای پیامبر!) تو کسی را که دوست داری نمی‌توانی هدایت کنی، بلکه الله هر کس را که بخواهد هدایت می‌کند [القصص: 56].

صحیح - مسلم روایت کرده

توضیح

پیامبر صلی الله علیه وسلم از عمویش ابوطالب که در حالت دشواری ها و سختی های مرگ بود خواست تا بگوید: «لا اله الا الله» تا توسط آن روز قیامت شفاعتش را کرده و به اسلام آوردنش گواهی بدهد، ولی او از نطق این شهادت خودداری کرد از ترس اینکه قریش به او دشنام دهند و درباره او بگویند: از ترس مرگ و ضعف اسلام آورد ! به پیامبر صلی الله علیه وسلم گفت: اگر این چنین نمی بود با گفتن شهادت دلت را شاد می کردم و تو را به آرزویت می رساندم تا این که راضی شوی! سپس الله متعال آیتی را نازل کرد که دلالت بر این دارد که پیامبر صلی الله علیه وسلم توفیق هدایت اسلام را ندارد، بلکه الله متعال به هر که بخواهد توفیق می دهد. و اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم مردم را با دلالت، بیان، ارشاد و دعوت به راه مستقیم هدایت می کند.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی بنگالی چینایی فارسی هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا مالایالام تلگو سواحیلی تامیلی برمه ای تايلندی پشتو آسامی آلبانی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. گفتن حق از ترس حرف های مردم ترک نمی شود.
  2. پیامبر صلی الله علیه وسلم دارای هدایت دلالت و ارشاد است نه هدایت توفیق.
  3. مشروعیت عیادت کافر بیمار برای دعوت کردنش به اسلام.
  4. حرص پیامبر صلی الله علیه وسلم برای دعوت به سوی الله متعال در هر شرایط بود.