عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَتْ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«إِنِّي عَلَى الحَوْضِ حَتَّى أَنْظُرَ مَنْ يَرِدُ عَلَيَّ مِنْكُمْ، وَسَيُؤْخَذُ نَاسٌ دُونِي، فَأَقُولُ: يَا رَبِّ مِنِّي وَمِنْ أُمَّتِي، فَيُقَالُ: هَلْ شَعَرْتَ مَا عَمِلُوا بَعْدَكَ، وَاللَّهِ مَا بَرِحُوا يَرْجِعُونَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ».

[صحيح] - [متفق عليه]
المزيــد ...

از اسماء بنت ابی بکر رضی الله عنها روایت است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«من کنار حوض می ایستم تا اینکه ببینم کدام یک از شما به من می آیید، و مردمانی از کنارم بُرده می شوند، من می گویم: پروردگارا، این ها از من و از امتم هستند، گفته می شود: آیا می دانی آنچه پس از تو کردند؟ به الله سوگند هنوز هم به عقب برمی گردند».

صحیح - متفق علیه

توضیح

رسول الله صلی الله علیه وسم بیان می دارد که من در روز قیامت کنار حوضم می ایستم تا ببیند کدام یک از امت وی می آیند، و مردمانی از نزدیک او صلی الله علیه وسلم بُرده می شوند و او می گوید: پروردگارا آنان از من و از امت من هستند، گفته می شود: آیا می دانی بعد از اینکه تو را ترک کردند چه کردند، به الله سوگند هنوز پشت می کنند و از دین خود مرتد می شوند، پس آنان نه از تو و نه از امت تو هستند.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی بنگالی چینایی فارسی هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا مالایالام تلگو سواحیلی تامیلی برمه ای تايلندی پشتو آسامی آلبانی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. مهربانی و تلاش رسول الله صلی الله علیه وسلم بر امتش.
  2. خطر مخالفت بر آنچه که رسول الله صلی الله علیه وسلم بر آن بود.
  3. تلاش به التزام به سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم.
بیشتر