عَنْ أَبِي ذَرٍّ رضي الله عنه قَالَ:
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ مَا آنِيَةُ الْحَوْضِ؟ قَالَ: «وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَآنِيَتُهُ أَكْثَرُ مِنْ عَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ وَكَوَاكِبِهَا، أَلَا فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَةِ الْمُصْحِيَةِ، آنِيَةُ الْجَنَّةِ مَنْ شَرِبَ مِنْهَا لَمْ يَظْمَأْ آخِرَ مَا عَلَيْهِ، يَشْخَبُ فِيهِ مِيزَابَانِ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ شَرِبَ مِنْهُ لَمْ يَظْمَأْ، عَرْضُهُ مِثْلُ طُولِهِ، مَا بَيْنَ عَمَّانَ إِلَى أَيْلَةَ، مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضًا مِنَ اللَّبَنِ، وَأَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ».

[صحيح] - [رواه مسلم]
المزيــد ...

از ابو ذر رضی الله عنه روایت است که فرمود:
گفتم: ای رسول الله جام های حوض چیست؟ فرمود: «سوگند به ذاتی که جان محمد در دست اوست، جام های آن از تعداد ستاره ها و سیاره های آسمان بیشتر است، در تاریکی شبی که روشنایی مهتاب نباشد، جام های بهشت است ​​هر که از آن بنوشد تا آخرش تشنه نمی شود، از دو میزاب بهشت ​​در آن آب جاری می شود، و هر که از آن بنوشد تشنه نمی شود، عرض آن به اندازه ای طول آن است، که از عمان تا ایله است، آب آن از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است.»

صحیح - مسلم روایت کرده

توضیح

رسول الله صلی الله علیه وسلم سوگند یاد نمود که جام های حوض وی از ستاره ها و سیاره های آسمان بیشتر است، و آن در شب تاریکی که در آن مهتاب نباشد ظاهر می شود؛ زیرا در شب مهتابی ستاره ها در آن روشن نمی باشند چون در نور مهتاب پنهان می باشند، شبی که در آن ابری نباشد؛ زیرا موجودیت ابر مانع دیدن ستاره ها می شود. و آنچه جام های بهشت است، ​​هر که از نوشابه ای که در آن است بیاشامد هرگز تشنه نشود، و این آخرین چیزی است که برای نوشنده از تشنگی می رسد. و این که در حوض وی از دو میزاب بهشت آب جاری می شود، عرض آن مانند طول آن است؛ حوض از لحاظ رکن ها مساوی است، و طول آن به اندازه فاصله میان عمان که شهری در بلقای شام است، تا ایله که شهری معروف در حومه شام ​​است می باشد، آب حوض از شیر سفیدتر و طعم آن از طعم عسل شیرین تر است.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی بنگالی چینایی فارسی هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا مالایالام تلگو سواحیلی تامیلی برمه ای تايلندی پشتو آسامی آلبانی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. اثبات نمودن حوض و انواع نعمت های که در آن وجود دارد.
  2. بزرگی حوض از لحاظ طول و عرض و زیاد بودن جام های آن.
بیشتر