عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ المُؤْمِنينَ رَضي الله عنها أَنَّهَا قَالَتْ:
إِنَّ أُمَّ حَبِيبَةَ بِنْتَ جَحْشٍ الَّتِي كَانَتْ تَحْتَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ شَكَتْ إِلَى رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم الدَّمَ، فَقَالَ لَهَا: «امْكُثِي قَدْرَ مَا كَانَتْ تَحْبِسُكِ حَيْضَتُكِ، ثُمَّ اغْتَسِلِي». فَكَانَتْ تَغْتَسِلُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ.

[صحيح] - [رواه مسلم]
المزيــد ...

از مادر مؤمنان عایشه رضی الله عنها روایت است که فرمود:
ام حبیبه دختر جَحش که همسر عبدالرحمن بن عوف بود از خارج شدن خون به رسول الله صلی الله علیه وسلم شکایت کرد، پس پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «به اندازه‌ای که حیضت طول می‌کشید منتظر بمان، سپس غسل کن». در حالیکه او برای هر نماز غسل می‌کرد.

صحیح - مسلم روایت کرده

توضیح

یکی از زنان صحابه از ادامهٔ خروج خون به رسول الله صلی الله علیه وسلم شکایت کرد، پس پیامبر صلی الله علیه وسلم او را امر کرد که به همان اندازه‌ای که حیض او قبل از وضعیتی که برایش پیش آمده به طول می‌انجامید صبر کند و نماز نگزارد، سپس غسل کند و نماز را به جا بیاورد و او داوطلبانه برای هر نماز غسل می‌کرد.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی روسی بنگالی چینایی فارسی تاگالوگ هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا پرتگالی مالایالام سواحیلی پشتو آسامی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. استحاضه: یعنی آنکه پس از پایان ایام معمول حیض، خون‌ریزی زن ادامه داشته باشد.
  2. زنی که دچار استحاضه است خودش را به اندازهٔ روزهایی که قبلا حیض می‌شد - یعنی پیش از دچار شدن به استحاضه - در عادت ماهیانه به حساب می‌آورد.
  3. اگر روزهای عادت ماهیانهٔ اصلی‌اش گذشت، ولی خون استحاضه همچنان بیرون می‌آید خودش را از حیض پاک دانسته و غسل حیض را انجام دهد.
  4. غسل کردن برای هر نماز برای زنی که در حال استحاضه است واجب نیست؛ و غسل آن بانوی صحابی رضی الله عنها از روی اجتهاد خودش بود، و اگر واجب بود بی‌شک پیامبر صلی الله علیه وسلم آن را بیان می‌کرد.
  5. برای زنی که در استحاضه است لازم است که برای هر نماز وضو بسازد؛ زیرا حَدَث او دائمی است و قطع نمی‌شود، همینطور هر کسی که حَدَث آن مداوم است مانند کسی که سلس البول (نَشت ادرار) دارد یا گاز به طور مداوم از او خارج می‌شود.
  6. انسان دربارهٔ هر امر دینی که در آن دچار اشکال یا ابهام است باید از علماء بپرسد، این زن نیز مشکل خود را برای پیامبر صلی الله علیه وسلم مطرح کرد و در مورد خون‌ریزی‌اش از او پرسید.