عن المقدام بن معدِيْكَرِب رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
«أَلَا هَلْ عَسَى رَجُلٌ يَبْلُغُهُ الْحَدِيثُ عَنِّي وَهُوَ مُتَّكِئٌ عَلَى أَرِيكَتِهِ فَيَقُولُ: بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ كِتَابُ اللهِ، فَمَا وَجَدْنَا فِيهِ حَلَالًا اسْتَحْلَلْنَاهُ، وَمَا وَجَدْنَا فِيهِ حَرَامًا حَرَّمْنَاهُ، وَإِنَّ مَا حَرَّمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا حَرَّمَ اللهُ».

[صحيح] - [رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه]
المزيــد ...

از مقدام بن معدیکَرِب رضی الله عنه روایت است که رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فرمودند:
«آگاه باشید که چه بسا حدیث من به مردی برسد و او در حالی که به تخت و تكيه‏ گاه خود تکیه زده بگوید: کتاب الله میان من و شماست، پس هر آنچه در آن حلال یافتیم حلالش می دانیم، و هرآنچه در آن حرام یافتیم حرامش می دانیم، [حال آنکه] آنچه رسول الله حرام بگرداند مانند چیزی است که الله حرام کرده است».

صحیح - ابن ماجه روایت کرده

توضیح

پیامبر صلی الله علیه وسلم خبر می دهد که روزگاری فرا رسیده است که گروهی از مردم نشسته باشند، یکی از آنان بر بالین خود تکیه زده است، و حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم برایش می رسد، سپس می گوید: فیصله کنندۀ کارها میان ما و شما قرآن کریم است و آن برای ما کافیست، و هر چه در آن حلال یافتیم به آن عمل می نماییم، و آن چه را که حرام یافتیم از آن دوری می ورزیم. سپس پیامبر صلی الله علیه وسلم توضیح داد، هر چیزی را که در سنت خود حرام دانسته و یا نهی کرده او در حکم طوری است که الله در کتابش حرام دانسته باشد؛ چون وی از جانب پروردگارش بحیث تبلیغ کننده است.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی روسی بنگالی چینایی فارسی هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا پرتگالی مالایالام تلگو سواحیلی تامیلی برمه ای تايلندی آلمانی پشتو آسامی آلبانی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. بزرگ پنداشتن سنت همان گونۀ که قرآن بزرگ پنداشته می شود، و به آن باید عمل شود.
  2. اطاعت از رسول اطاعت الله است و نافرمانی از او نافرمانی الله متعال است.
  3. اثبات حجت بودن سنت و رد بر کسانی که سنت ها را رد و یا انکار می کنند.
  4. هر کس از سنت روی گرداند و ادعا کند که تنها به قرآن اکتفا می کند، در واقع از هردو روگردان است و در ادعای پیروی از قرآن دروغگو است.
  5. یکی از دلایل نبوت او صلی الله علیه وسلم این است که از چیزی که در آینده اتفاق می افتد خبر می دهد، و همان گونه که خبر داده واقع گردیده است.
بیشتر