عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قال:
جَاءَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَسَأَلُوهُ: إِنَّا نَجِدُ فِي أَنْفُسِنَا مَا يَتَعَاظَمُ أَحَدُنَا أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ، قَالَ: «وَقَدْ وَجَدْتُمُوهُ؟» قَالُوا: نَعَمْ، قَالَ: «ذَاكَ صَرِيحُ الْإِيمَانِ».

[صحيح] - [رواه مسلم]
المزيــد ...

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که فرمود:
عده ای از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدند، و از او پرسیدند: ما گاه گاهی در نفس های خود چیزی را می یابیم که بسیار دشوار است در مورد آن صحبت کنیم، او فرمود: «آیا چنین چیزی را احساس کردید؟» گفتند: آری، فرمود: «این همان ایمان آشکار و روشن است».

صحیح - مسلم روایت کرده

توضیح

عده ای از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدند و از آن حضرت صلی الله علیه وسلم پرسیدند که در نفس های خود چیزی را می یابند که بسیار دشوار است در مورد آن صحبت کنند بنا بر زشتی و بیزاری از آنها، پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: چیزی را که شما یافتید همان ایمان و یقین آشکاری است که شما را منع می کند از آنچه که شیطان در دل می اندازد، و شما از گفتن آن انکار می کنید و در نفس های شما بسیار سنگینی می کند که پیرامون آن صحبت کنید، و یقینا که شیطان بر دل های شما مسلط نشده است، بر خلاف کسانی که شیطان بر دلهای آنان مسلط شده و جهت دفاع از خود چیزی در اختیار ندارند.

ترجمه: انگلیسی فرانسوی اسپانوی ترکی اردو اندونزیایی بوسنیایی بنگالی چینایی فارسی هندی ویتنامی سنهالی اویگوری کردی هاوسا مالایالام تلگو سواحیلی تامیلی برمه ای تايلندی آلمانی پشتو آسامی آلبانی سویدی امحاری هلندی گوجراتی
مشاهدۀ ترجمه ها

از فوائد حدیث

  1. بیان نمودن ضعف شیطان در نزد اهل ایمان، چنان که او فقط قادر به وسوسه افگنی می باشد.
  2. باور نکردن و نپذیرفتن وسوسه های نفس، زیرا آن همه از جانب شیطان می باشد.
  3. وسوسۀ شیطان به مؤمن ضرری نمی رساند، بلکه باید از وسوسه های او به الله پناه برد، و از عمیق شدن و کنجکاوی در آن خودداری کند.
  4. مسلمان نباید در مورد آنچه که او را در امر دینش سردرگم می کند، سکوت کند، او باید در مورد آن بپرسد.
بیشتر